Scar, a Második Eljövetel

2018. február 4., vasárnap
Könyveink mögött rengeteg olyan történet van, amit még senki sem mondott el. Válasz nélkül maradt kérdések, megmagyarázatlan utalások, különös jelek és véletlen egybeesések. Mit rejtenek valójában kedvenc olvasmányaink? Mi rejlik egy történet hátterében? Mi az, amit minden olvasó érez, mégsem írt róla még senki? Ezennel bemutatom a Könyvvadászok új, egyedi sorozatát, ahol felgöngyölítjük a lezáratlan kérdéseket, válaszokat keresünk a megmagyarázhatatlanra, és felderítjük a könyvek mögött rejtőzködő igazságokat. Ismerjétek meg a Sztoriteóriákat.

Debütáló bejegyzésként pedig egy olyan könyvet választottam, ami e tekintetben több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. A Szivárgó sötétség On Sai vallásos sci-fi sorozata, melyben a központi, szélsőséges keresztény szál mellett még számos vallási, filozófiai mondanivalóval találkozhatunk. És mindennek közepében ott van valaki az egyetlen igaz Isten képviseletében. Valaki, aki naivitása és butasága ellenére képes szembeszállni a Gonosz erőkkel. Az egyetlen, aki közelebbi kapcsolatban áll a Legfelsőbb hatalommal, mint bárki a szereplők közül, mégis olyannyira emberi, esendő és törékeny mint... mint Jézus volt? Elképzelhető, hogy Scar a Második eljövetel? Olvass tovább, és megtudod a választ.


Rögtön az első szembetűnő jel a címszereplőnk neve. Scar egy olyan világban nevelkedett, ahol a vallási közösség minden tagjának keresztény neve van. Ez alól látszólag ő az egyetlen kivétel - de vajon van ennek valami mélyebb oka is? Nos, az angol "scar" kifejezés azt jelenti: sebhely. Itt lép be a Sztoriteóriák alapja, a jelek fejtegetése. Lehet, hogy a név Jézus sebeire utal? Ismerve a lány kapcsolatát Istennel, ez annyira talán nem is meglepő. De milyen jelentősége van ennek Scarra nézve?

Valószínűleg még korai levonni a következtetést, úgyhogy ismerjük meg egy kicsit jobban főhősnőnk körülményeit. A könyv eképpen fogalmaz:

"Születése óta nem volt senkije, nem csak az istene volt, hanem a mindene. Nincsenek szavak erre, nem értheti meg, aki nem éli ugyanezt, aki nem kóstolta a szivárvány ezer színét..."

Tehát Scarnak születése óta nem volt senkije. Ha képesek vagyunk túltenni magunkat a mézes-mázas költői megfogalmazáson, talán észrevesszük a hasonlóságot Jézus életével. Jézus szeplőtlenül fogant, nem köti a vérségi kötelék a szüleihez, ahogyan Scart sem. Elég világosan le van írva, hogy Scarnak nincs rokoni kapcsolata a nevelőivel. Sőt, mintha a gyerek szálka lenne a nevelői szemében a különös viselkedése és rosszaságai miatt. Éppen eleget megtudunk Scar astori életéből ahhoz, hogy kijelentsük: egy felnőtt szemében a lány rossz gyerek volt. A felvilágosultabbak egy kisgyerek ilyen rosszaságait huncutsággá szelídítik. Miért olyan fontos ez? Kanyarodjunk el egy kicsit a kereszténységtől, és nézzük meg egy rokon vallás hozzáállását a témához: a Krisna-tudatban ismeretes egy kifejezés, a "madhurya", ami szó szerint "édességet" jelent. A hívők ezt a tulajdonságot csakis a gyermek Krisnára alkalmazzák, aki gyerekként ellopott egy köcsög tejet a gazdától, aki úgy bosszulta meg egy gazdag ember gonoszságait, hogy lepisilte a lépcsőjét, stb. Különös összefüggés Scar neveletlenségével, nem igaz?

De persze, ez bőven lehet belemagyarázás is. Ugorjunk egyet, és nézzünk át pár apróságot, amik talán rejtett utalások a könyvben, talán még maga On Sai sincs tisztában a jelenlétükkel, de határozottan formálják a történetet.

Először is hadd említsem meg a birodalom nyelvét, amire Scar a pángalaktikus kifejezést használja. Nem egy nagy dolog, a "pán" jelentése "mindent átható", ennél fogva a pángalaktikus az egész galaxis nyelvét jelenti. Számomra azonban különösen csengett a szó, és óhatatlanul felidézte énekkaros gyermekéveim egyik keresztény dalát, a Pange linguat. A dal Aquinói Szent Tamás himnusza, és a könyv ismeretében érdemes elolvasni az első sorát:

"Pange lingua gloriosi corporis mysterium"
"Zengjed, nyelvem, a dicsőséges test misztériumát"

A Pange lingua a könyvben oly sokat emlegetett oltári szentségre utal, aminek több ízben is súlyos jelentése van a történetben.


Aztán érdemes még megfontolni azt a jelenetet is, amikor a bálon

"Az udvarmester (...) megfenyegette a lányt, mire Scar azt üvöltötte, hogy egyik ember nem lehet a másik tulajdona"

Látszólag egy ártatlan lány megvédte a szüzességét, ugye? Nos, ennél azért mélyebbre kell menni a kérdést illetően. Még színi tanulmányaim során megtanultuk és előadtuk a Varga Miklós és a Kormorán egy érdekes rockoperáját, A Megfeszítettet. Az érdeklődőknek linkelek ide egy videót a Szabad Tér Színház előadásában, kiváló darab, érdemes végignézni. Nos, 59:03-nál elhangzik Jézus által Az egyetlen út c. szám egy érdekes sora:

"Nem lehetek egy emberé, a világot kell szeretnem.
Nem lehetek egy emberé, másért küldtek engem."

Különös összefüggés Scar védekezésével, nem igaz? És erre nem foghatjuk rá, hogy csak a Kormorán dalszövegéről van szó, ugyanis ez Jézus filozófiája. De felidézhetem Paracelsus szavait is:

"Aki a saját mestere lehet, az ne tartozzon senki máshoz."


Tehát számos utalás vonatkozhat Scar isteni mivoltára, amik ugyanúgy lehetnek egy olvasó spekulációi, mint tudatos jelek is. Azonban senki sem tagadhatja meg a következő jelenetek bibliai jelentőségét. A történet egy szakaszán Don visszaemlékezik az Öregnek nevezett Nyolcadik tanácsos haldoklására. Kapásból egy érdekes idézet, amit Don suttog a tanácsosnak:

"Vegyél az energiámból, vegyél az életemből"

Én meg kiegészítettem magamban a Bibliából ismert áldással:

"Vegyétek, és egyetek ebből mindnyájan, mert ez az én testem, mely értetek adatik."
"Vegyétek, és igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem kelyhe, az új és örök szövetségé."

Különös véletlen? Talán... De nézzük csak tovább az Öreg haldoklását:
"Ám a következő pillanatban felfénylett a tudata, éppúgy, ahogy a kadétlányé a Tilten. Az Öreg ellökte őt, elvágva a kapcsolatot. Don visszazuhant a saját testébe, két napig kómában volt, harmadnapon tért magához a rothadó szagú csendben. A faház ajtaja nyitva állt, az Öreg köpenye békésen szunyókált, odakint ragadozók tetemei hevertek. A köpeny, az Aberről származó energiaragadozó, őt védte."
És akkor most vessük össze ezt is a Biblia néhány idézetével:
"Alászállt a poklokra, harmadnapon feltámadott a halottak közül.""Amikor elmúlt a szombat, a magdalai Mária és Mária, Jakab anyja, valamint Salómé illatos keneteket vásároltak, hogy elmenjenek, és megkenjék Jézus holttestét. A hét első napján, korán reggel, napkeltekor elmentek a sírbolthoz, és így beszélgettek egymás között: Ki hengeríti el nekünk a követ a sírbolt bejáratáról? Amint felnéztek, látták, hogy a kő el van hengerítve, pedig igen nagy volt. És amikor bementek a sírboltba, látták, hogy egy fehér ruhába öltözött ifjú ül jobb felől, és megrettentek."
Remélem, megbocsátjátok bunkóságomat, ha elmondom, a második idézet Márk evangéliumából
való (egész pontosan Mk. 16, 1-5.)

Aztán nézzünk még egy utolsó utalást egy másik karakter, Elinea Godo kapcsán. Bízom benne, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki a hölgy nevéből Samuel Beckett Godot-ra várva c. művére asszociált. Márpedig aki tanult Beckett munkásságáról, tudja, hogy a legelterjedtebb értelmezés szerint Godot Istenre utal. Márpedig Elinea Godo valamiért vonzódik Scarhoz. Lehet, hogy azért, mert a Pelegrinen Isten Elineában megtestesülve követte az eseményeket és vigyázta egyszülött leánya, Scar lépteit?

És akkor még nem beszéltünk Scar csodatételeiről, amikor a saját vérét áldozva felírta Isten zsidó nevét a falra, az ördögűzést elősegítendő, vagy a háromszögben a szemet, ami a régi mitológiában nem az illuminátust, hanem a Szentháromságot és Isten mindent látó szemét jelentette; de említhetném a vérrel rajzolt keresztet is Scar szobájából. A vér miatt egyes feltételezések a sátánizmusra utalnak, de a véres szimbólumoknak pont annyi közük van a sátánizmushoz, mint annak, hogy a hatszázhatvanhatot mások bőrébe égessük: semmi. A sátánista filozófia Lucy egyik megnyilvánulásában olvasható, aki "Szerette a halott helyeket, ilyenkor érezte, hogy igazán él."

Nos, ennyi volna az első Sztoriteóriánk. Remélem, sikerült elgondolkodtatnom az olvasókat Scar Isteni mivoltával kapcsolatban, és egy kicsit megfoghatóbbá tette nektek a Szivárgó sötétség vallásos oldalát is. Búcsúzóul pedig hadd zárjam soraimat Yeats Második eljövetel c. versével, amiből szintén kiolvasható néhány érdekes utalás Scarral, Lucyvel, de még Artúrral kapcsolatban is. Ha megtaláltad őket, várom a kommentárodat!

Mind tágabb körökben kering, s ha szól már,
nem hallja a sólyom, mit mond a solymár;
széthull minden; már nem tart a közép;
a földet anarchia dúlja szét,
vérszín ártatlanság áldozata megfúl;
hitehagyott a jó, s a rosszakat
a meggyőződés szenvedélye fűti.

Bizton a jelenés már közeleg;
Második Eljövetel közeleg;
a Második Eljövetel! S alig
ejtem ki a szót - a Spiritus Mundi
rémlik elém, sivatagi homokban
oroszlántestű, emberfejű lény,
szeme üres, kegyetlen, mint a nap,
combja megmozdul lassan, s körülötte
nyugtalan madár-árnyak kavarognak.
Sötétség újra; de most már tudom,
hogy húsz évszázadig kényszerített rá
egy bölcső megkövült lidérces álmot,
s hogy - ideje jővén - miféle vad
cammog majd Betlehembe, megszületni.

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése